ظرف کاشی نباید سخت باشد. این نکات را بخوانید

شیوهٔ نقاشی ساسانیان بر روی آثار هند اثر کامل داشته و به سبک ساسانی معروف شدهاست. همچنین محققین توانستهاند با توجه به بقایای رنگی و عناصر شیمیائی موجود در خلل و فرج سنگی تخت جمشید ـ فارغ از میزان صحت و دقت ـ نقشی رنگین از فَروَهر را بازسازی کنند. به عنوان مثال زیرساخت حمل و نقل با مشکلاتی همچون تعداد کم هواپیما، اتوبوس و قطار دست به گریبان است و ایمنی بسیاری از جادهها نیز همچنان با استانداردها در این زمینه فاصله دارند. اولین چراغ نفتی یا لامپا را زکریای رازی در قرن نهم میلادی اختراع کرد و در کتاب الاسرار خود از آن با عنوان نفاته (دارای نفت) نام میبرد. قسمت جامد شده به عنوان ریخته گری نیز شناخته می شود که برای تکمیل فرآیند ریخته گری، از قالب خارج می شود یا قالب آن شکسته می شود. ساسانیان به تبعیت از هخامنشیان توجه خاصی به نقوش برجسته از خود نشان دادند. از طرفی متأثر از امکانات امپراتوری تازه تأسیس خود و هنر اشکانی، شیوهای منحصر به فرد در هنر را پیش گرفتند.

متأسفانه رنگهای باقیمانده ما را به کلیت یک اثر نقش پردازی شده نمیرسانند و صرفاً بقایای نقوشی هستند که قبلاً از جای خود برداشته شدهاند. در دورهٔ قاجاریه انواع نقاشیهای تزیینی به شکل گل و گیاه و یه تصویرسازی روی اندودهای سیم کاهگل، گچ کاری، دیوار نگارهها و قاب سازیها در سقف و نقاشی بر سطح زیر و رو آینه و گچبری و بسیاری دیگر به شکلهای مختلف به وجود آمد. این نقشها بیشتر شامل طرحهای تزئینی انسان، حیوان، شکارگاه، گل و گیاه و نقوش هندسی الوان بودند. نمونهای از آجرهای ذکر شده به صورت گل رزاس در موزه ملی ایران نگهداری میشود. در بناهای دوران اشکانیان و به ویژه در زمان ساسانیان از رنگ برای رنگ آمیزی بر سطوح اندودها و نقاشی از صورت نگاره و موارد دیگر نهایت استفاده میشدهاست. از آغاز دورهٔ تیموری تا شکوفایی هنر در عهد صفویه از رنگهای معدنی برای انواع لعابهای قلیایی، سربی، لعاب مینایی قلع و بسیاری از ترکیبات رنگی دیگر برای کاشیسازی و به ویژه نقاشی بر روی گچ کاری از نقوش گل و برگ، انواع ترنج اندازیها و بخصوص صورت نگارههای گوناگون با رنگهای به اصطلاح پخته به نام جوهرها و همچنین برای قالی بافی و نساجی و قلمکاری و…

همچنین در کاخ سفید و تالارها و سرسراهای بنای تیسفون دارای نقاشی و صورت نگاری بودهاست. سفیدآب قلع: معروف به سفید آب شیخ که دارای رنگ سفید و شفاف میباشد. به نظر میرسد که در این نقاشیها از رنگهای زرد، سرخ، سبز، قهوهای و آبی استفاده شدهاست. به روایت پروفسور پوپ تا سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در طاق بستان در کرمانشاه، یکی از یادگارهای دوره ساسانی، آثار رنگهای قرمز، زرد، فیروزهای، آبی پررنگ، سبز کم رنگ، ارغوانی، بنفش، نارنجی، صورتی و سپید بر این بنا قابل مشاهده بودهاست. سفیدآب سرب: دارای رنگ نخودی مایل به زرد میباشد. مدرسه ابراهیم خان امروزه نیز دایر و محل سکونت طلاب و مکان درس و بحث میباشد. در نقش دهی و نقاشی چه در ادوار گذشته و چه در دوران کنونی سعی بر این بودهاست که از رنگهای معدنی استفاده شود زیرا تجربه نشان داده است که رنگهای معدنی نسبت به رنگهای شیمیایی بسیار مقاوم و دارای شفافیت بیشتری میباشد. مسجد خسرو مربوط به دوره قاجار، دارای سه طبقه است و در محله راهمیان قرار دارد. این بهرهگیری در سفالها به شکل گلهای رزاس به صورت آجرهای لعاب دار نشانگر تکامل شیوه استفاده از رنگ و پخت کامل و پیدایش اصولی کاشی و آجرهای رنگین بودهاست.

در این نقشها خدایان، که بخش و قسمتی از پیکر هریک از آنان پشت پیکر خدای دیگر قرار گرفتهاست، همه به صورت تمام رخ ایستادهاند. ↑ «ورزش کاشان مظلوم واقع شده است؛ خسارت 9 میلیارد تومانی تنها به دو رشته ورزشی با شیوع کرونا- اخبار کاشان - اخبار استانها تسنیم - Tasnim». ↑ روزنامه اتحاد، شماره ۱۴۹، ص ۳. ↑ «ایلات خمسه». دانشنامه بزرگ اسلامی. ↑ فاطمی، تاریخ موسیقی قاجار، ۲۵۰. در دورهٔ اشکانی نیز نامی از این شهر در دست نیست؛ اما در دورهٔ ساسانی جز چند مورد که حوادثی در این شهر اتفاق میافتاده، تاریخ این شهر را باید در لابهلای حوادث و تاریخ منطقهٔ خراسان جستجو کرد. ضمناً ستونها با استفاده از رنگ خاکستری طبیعی یا با رنگ سیاه صیقلی و براق مورد توجه بودهاست. لاجورد: برای رنگهای آبی و نیلی گل اُخرا: این رنگ در مایه نارنجی سیر مورد استفاده قرار میگیرد. این رنگها عموماً گیاهی میباشند مانند حنا، نیل، روناس، مازو، اِسپَرَک، گل رنگ (گل کاجیره)، پوست گردو و تعدادی دیگر.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد کاشی فرزاد لطفا به بازدید از وب سایت ما.