راهکارهای عملی کاهش Bounce Rate برای بهبود رتبه سئو!
تکنیک های کلیدی برای کاهش bounce rate وب سایت
در این مقاله از مجله پیام آوران پارسیان به شما گفتیم نرخ پرش یا بانس ریت چیست، چرا در سئو اهمیت دارد، میانگین آن باید به صورت حدودی چقدر باشد و چه راهکارهایی برای کاهش بانسریت وجود دارد. به یاد داشته باشید انتظارات خود را برای مدل کسبوکار و نحوه تعامل کاربران با صفحات خود تنظیم کنید. اینکه کاربران با برندتان درگیر شوند و با کسبوکار شما تعامل کنند امری بسیار مهم در صنعت شما محسوب میشود. محتوای تعاملی یک راه عالی برای افزایش تعامل کاربر و کاهش نرخ پریدن از سایت است. با گذاشتن نظرسنجی یا بازیهای تعاملی میتوانید کاربران را به محتوای خود علاقهمند نگه دارید و آنها را تشویق کنید تا صفحات بیشتری را در وبسایت شما کاوش کنند.
اما زمانی که کاربری در وب سایت شما گردش داشته باشد، این سیگنال ارسال می شود که محتوای شما جذابیت کافی را داشته است. موتورهای جستجو معتقد هستند که چنین وب سایتی معیارهای اصلی یک وب سایت ارزشمند را دارا می باشد و باید در رتبه های اول نتایج جستجو نمایش داده شود. به همین دلیل است که بسیاری از سئوکاران و وب مستران روی داشتن bounce rate پایین تاکید دارند. به طور کلی می توان گفت bounce rate بالا برای وب سایت شما نتیجه ای مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. چرا که نرخ پرش نشان دهنده این موضوع است که محتوا و ساختار وب سایت شما به اندازه کافی برای خوانندگان آن جذاب نبوده و نمی تواند نظر آنها را به خود جلب کند.
در حال حاضر افراد وقت و حوصله زیادی برای ماندن در سایتهای کم سرعت را ندارند و ترجیح میدهند وارد سایتی شوند که در بازه زمانی بین ۲ تا ۳ ثانیه، آنها را به جوابشان برساند. به همین دلیل شما باید حتماً با استفاده از روشهای کاربردی، سرعت لود سایت خود را افزایش دهید تا مخاطبان سریعاً به جواب خود برسند و وارد سایت رقبا نشوند. از دیگر نمودهای انتیتی در SERP، میتوان به خوشههای نیت (Intent Clusters) اشاره کرد. وقتی کاربر یک موجودیت را جستجو میکند، گوگل مجموعهای از اطلاعات خوشهای را برای این انتیتی نمایش میدهد که همه آنها بهنوعی با نیت و هدف کاربر ارتباط دارد. اگر در وبسایت خود این عناوین مرتبط با این موجودیت را بهصورت خوشهای پوشش داده باشید، گوگل شما را جزو منابع برتر این عناوین نشان میدهد. در جدول زیر، خلاصه اطلاعات مربوط به تمام الگوریتم های گوگل ارائه شدهاست تا بتوانید با دید عمیقتری از آنها در بهینه کردن موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) سایت خود استفاده کنید.
الگوریتمهای گوگل به قواعد و قانونهایی گفته میشود که گوگل برای امتیازدهی به وبسایتها از آنها استفاده میکند. اما منظور از آپدیت گوگل که در برخی موارد به اشتباه بهجای الگوریتم مورداستفاده قرار میگیرد، بهروزرسانیهای هستهی گوگل است. بهعنوان مثال تغییر در تعداد نتایج صفحهی اول، یکی از آپدیت های گوگل است. الگوریتم های گوگل (Google Algorithm) به مجموعه قوانینی گفته میشود که این موتور جستجو برای جریمه کردن وبسایتهای متخلف و همچنین نحوهی امتیازدهی به وبسایتها در نظر میگیرد. به همین دلیل است که اکثر این الگوریتمها، تشویقی نیستند؛ بلکه اگر آنها را رعایت نکنید، با کاهش رتبه در گوگل مواجه میشوید. با اجرای این استراتژیها، میتوانید به طور موثر نرخ پرش در وبسایت خود را کاهش داده و درگیری و نگهداری کاربران را بهبود بخشید.
برای آشنایی با روش های افزایش کلیک گوگل لازم است که در ابتدا با مفهوم نرخ کلیک یا CTR آشنا شوید. نرخ پرش سایت یا Bounce Rate بیانگر درصد بازدیدکنندگانی است که وارد سایت میشوند و سپس سایت را ترک میکنند. بهینهسازی سایت برای گوگل، سالها بر اساس کلمات کلیدی انجام شده و میشود. به طور کلی میتوان گفت کلمه کلیدی، همان کوئری (Query) است که کاربر در فرایند جستجوی گوگل (Google Search) وارد میکند. هدف استفاده از کلمات کلیدی هم این است که یک محتوا برای این جستجو، رتبه خوبی بگیرد.پس تولید محتوا بر اساس تحقیق کلمات کلیدی کماکان ادامه دارد. اما تغییری که ایجاد شده، این است که باید این کلمه کلیدی را برای گوگل به یک انتیتی یا موجودیت تبدیل کنید.
Google Freshness الگوریتمی است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و هدف آن، ارائهی محتوای بهروزتر و مرتبطتر به کاربران است. این الگوریتم بهویژه برای جستجوهایی طراحی شده است که نیاز به ارائهی اطلاعات دقیق و آپدیت دارند.بهعنوان مثال موضوعات حوزهی اخبار روز، بررسی محصولات جدید و همچنین رویدادهای ورزشی، نیاز به آپدیت مداوم دارند. این الگوریتم باعث شد تا کاربران همیشه به اطلاعات و محتواهای دست اول دسترسی داشته باشند. استفاده از پیوندهای داخلی برای هدایت کاربران به صفحات مرتبط دیگر در وبسایت، آنها را تشویق به کاوش بیشتر میکند و نرخ پرش را کاهش میدهد. تمرکز بر طراحی وبسایت کاربرپسند و جذاب میتواند باعث حفظ توجه کاربران و کاهش نرخ پرش شود. اگر سرعت بارگذاری صفحات سایت پایین باشد، کاربران زود خسته شده و ترجیح میدهند به سایتهای رقیب مراجعه کنند.
اگر محتوای شما پر از غلط املایی و گرامری، پاراگرافهای بیشازحد طولانی یا موضوعات بیربط باشد، خوانندگان تمایلی به ماندن طولانیمدت در سایت ندارند. حتماً به دنبال استخدام یک کپیرایتر خوب یا نوشتن محتواهای متنوع با موضوع اصلی سایت باشید. ما در این بخش از مقالۀ نرخ پرش سایت چیست دلایل بانسریت بالا را برای شما به طور مفصل توضیح میدهیم. در این مقاله از پایا مارکتینگ ؛ بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد با تاثیر نرخ پرش در سئو و بهینه سازی سایت آشنا شدید و راه های کاهش Bounce Rate را آموختید . برای مثال زمانی که کاربر مسیری را برای خرید محصول طی می کند و در اواسط کار از صفحه خارج می شود ، سئوکار باید بتواند دلیل آن را بیابد و با حل مشکل ، به افزایش فروش سایت کمک کند .
برای بهبود سرعت و پایداری سایت، VPS یا سرور اختصاصی میتواند انتخاب بهتری باشد، زیرا منابع سرور بهصورت اختصاصی در اختیار سایت شما قرار میگیرد. به معیارهایی مانند پهنای باند، زمان پاسخدهی سرور (Latency) و پشتیبانی فنی توجه کنید تا یک هاست باکیفیت انتخاب کنید. استفاده از طراحی واکنشگرا نیز میتواند به کاهش Bounce rate کمک کند؛ چراکه امروزه بسیاری از کاربران وبسایت شما را با جستوجو در مرورگر تلفن همراه پیدا میکنند. صفحه وب شما روی دسکتاپ 1024x768 نمایش داده میشود اما همان مقیاس در iPhone 6S وحشتناک به نظر میرسد. منوها و تصاویر باید فرمت شوند تا به اندازۀ دستگاه و صفحه نمایش پاسخ دهند. شما باید صفحات خود را طوری تغییر دهید و از قالبهایی استفاده کنید که واکنشگرا باشند.
عناصر غیرضروری شامل هر چیزی است که به طور مستقیم به اهداف شما یا اهداف کاربر در سایت کمک نمیکند (مانند متن، تصاویر یا ویژگیهای غیرضروری در طراحی سایت). سایت شما باید طوری طراحی شود که کاربران با کمترین کلیک آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. داشتن یک نوار جستوجوی بزرگ و همچنین ساختار ناوبری واضح برای بهبود تعامل کاربر مناسب است؛ بهخصوص اگر سایت شما طیف گستردهای از محصولات یا خدمات را ارائه میدهد. با توجه به اینکه افراد بسیاری از دستگاههای تلفن همراه برای دسترسی به سایتها استفاده میکنند، مهم است که وبسایتتان برای تلفن همراه بهینه شده باشد. اگر وبسایت را برای دستگاههای تلفن همراه بهینه نکنید، بازدیدکنندگان به احتمال فراوان از سایتتان خارج میشوند.
کاهش نرخ پرش میتواند نشاندهنده بهبود کیفیت محتوا و تجربه کاربری باشد. برخی از کارشناسان سئو میگویند بانس ریت ممکن است به عنوان یک عامل رتبهبندی در گوگل استفاده شود. با اینکه هنوز تأثیر نرخ پرش در سئو اثبات نشده است، یک تحقیق در سال 2020 نشان داد که Bounce Rate ارتباط نزدیکی با رتبهبندی صفحه اول گوگل دارد. بانسریت بالا به شما این امکان را میدهد تا بدانید سایت شما (یا صفحات خاصی از آن) مشکلاتی از جمله تجربه کاربری مناسب، نداشتن محتوای منحصربهفرد، طراحی سایت فروشگاهی خوب و ... نرخ پریدن از وبسایت، معکوسِ نرخ تعامل یک سایت است؛ بنابراین نرخ تعامل همراه با بانس ریت همیشه 100٪ خواهد بود.
به همین دلیل، مهم است که با استفاده از ترفندهایی، نرخ پرش سایتتان را به طور قابلتوجهی کاهش دهید. بدون شک محتوای خوب و با کیفیت و کاربردی یکی از مهمترین عواملی است که کاربر را در سایت شما ماندگار کرده و باعث میشود تا کاربر به صفحات دیگر سایت شما نیز سر بزند. واضح است که اگر کاربر مجبور مدت زیادی برای لود شدنیا بالا آمدن سایت صبر کند حوصلهاش سر میرود و بدون اینکه به محتوای صفحه شما توجهی کند سریع دکمه بازگشت را میزند. بر اساس آمارهای گوگل آنالیتیکس، سرعت سایت ارتباط مستقیمی با نرخ پرش دارد. به این معنی که وقتی سرعت سایت شما کاهش پیدا میکند، نرخ پرش بیشتر میشود و افراد در بازه زمانی کوتاهتری از سایت شما خارج میشوند. البته در دوره افزایش سرعت سایت ژاکت آکادمی تمامی نکات مهم در خصوص افزایش سرعت بررسی شده است و میتواند برای شما کمک کننده باشد.
طراحی حرفهای و کاربرپسند باعث میشود کاربران بیشتری با سایت تعامل برقرار کنند. واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن سایت یکی از فاکتورهای مهم در طراحی سایت می باشد. وقتی که یک سایت واکنش گرا باشد، کاربر اگر با موبایل یا تبلت وارد سایت شود. بسته به موضوعی که استفاده میکنید، ممکن است حاوی پیوندهایی به صفحات سایت، دستهها، نویسندگان، مقالات و مقالات ماهانه نیز باشد. به جای اینکه یک بازدیدکننده گمراهکننده عملی ساده و آسان داشته باشد که آنها میتوانند آن را دنبال کنند. هدف از صفحه 404 جلوگیری از جهش و بدست آوردن اطلاعاتی است که به دنبال آن بودند.
سرعت بارگذاری وبسایت فقط یک مسئله فنی نیست؛ بلکه یکی از مهمترین عوامل موفقیت در دنیای دیجیتال است. یک سایت سریع، هم تجربه کاربری بهتری ارائه میدهد و هم شانس بیشتری برای رتبههای بالاتر در گوگل دارد. حالا که متوجه شدید چه عواملی باعث کاهش سرعت سایت شما میشوند، وقت آن است که به سراغ راهکارهای عملی برویم. از بهینهسازی تصاویر گرفته تا استفاده از شبکههای تحویل محتوا (CDN)، ابزارهای متنوعی در دسترس هستند که میتوانند به شما کمک کنند سرعت سایت خود را افزایش دهید. این تکنیکها نه تنها عملکرد سایت شما را بهبود میبخشند، بلکه کاربران را راضی نگه میدارند و باعث افزایش رتبه شما در گوگل خواهند شد.
در برخی صفحات سایت ممکن است از بازدیدکنندگان بخواهید کارهایی بیش از خواندن محتوا یا بررسی محصول انجام دهند (مانند ثبتنام در سایت یا پر کردن فرم). اگر صفحه مورد نظر اطلاعات فراوانی را از مخاطب بخواهد یا نیاز باشد کاربر مراحل بسیاری را طی کند، بازدیدکنندگان بیشماری سایت شما را ترک میکنند. اگر عنوان سئو و توضیحات متا یک صفحه بهدرستی محتوا را منعکس نکند، ممکن است بازدیدکنندگان را گیج کند و آنها روی محتوای دیگری کلیک کنند. همیشه این احتمال وجود دارد که گوگل تغییراتی در توضیحات صفحه یا دیسکریپشن شما ایجاد کند اما این امر برای بهبود وبسایت شما نیست. گوگل توضیحات شما را قانعکننده و مفید نمیداند؛ بنابراین توضیحات دیگری از متن را انتخاب میکند و در صفحه نتایج جستوجو نشان میدهد.
در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با مبحث انتخاب کلمه کلیدی مناسب می توانید مقاله انتخاب کلمات کلیدی برای صفحات سایت و اصول محتوا نویسی در وردپرسرا مطالعه نمایید. به طور معمول در سایت های فروشگاهی به دلیل امکان مشاهده محصولات مختلف ، با Bouncr Rate کم تری مواجه هستیم و بلعکس در سایت های محتوا محور ، میزان نرخ پرش افزایش می یابد . جالب توجه است که پایین بودن نرخ پرش در برخی سایت ها ، نشان گر عف و در برخی دیگر بیان گر قدرت آن است و برای آنالیز آن باید بسیاری از موارد تحلیل و بررسی شود . با اطلاع از دلیل افزایش نرخ پرش می توانید آن را رفع کنید و مدت زمان ماندگاری کاربر را افزایش دهید . این داده ها را بررسی کنید و بعد به فکر روش های کاهش bounce rate باشید. هدف کاربران از مراجعه به سایت و تعداد کاربرانی که به این هدف میرسند، تمام عناصر سایت را تحت تاثیر قرار میدهد.
اما راهکارهایی وجود دارد که به شما کمک میکند این مشکل را حل کنید.حالا وقت آن است که به اهمیت سرعت وبسایت در رتبهبندی گوگل و تجربه کاربری بپردازیم و بدانیم چگونه میتوانیم سرعت را افزایش دهیم و کاربران بیشتری را جذب کنیم. اگر بانسریت سایت شما بالاست، احتمالاً نشان میدهد وبسایت مشکلی دارد که کاربر دوست ندارد بیشتر با آن تعامل کند و عطای بودن در صفحۀ شما را به لقایش میبخشد و بهسرعت از سایت خارج میشود. همچنین ممکن است به این معنی باشد که محتوای سایت شما با آنچه بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند مرتبط نیست و بازدیدکنندگان آنچه را که به دنبال آن هستند در سایت شما پیدا نمیکنند. در هر صورت اگر میخواهید بازدیدکنندگان را سایت خود نگه دارید و نرخ تبدیل را افزایش دهید، باید کاهش نرخ پرش برای شما در اولویت باشد. هنگامی که کاربر وارد سایت شما میشود و لندینگ پیج یا صفحه فرود را میبیند و هیچ حرکت بیشتری در سایت شما انجام نمیدهد، از نظر گوگل سایت دچار Bounce Rate شده است. گوگل این رفتار را با دقت شناسایی میکند و هر تعداد کاربری که این عمل را انجام دهند، بر نرخ پرش سایت شما اضافه میکنند.
محاسبه نرخ پرش توسط گوگل آنالیتیکس امکان پذیر است و می تواند به صورت دقیق تر و با جزئیات بیشتر ارائه شود . باید به راحتی برای کاربر فراهم باشد یعنی کاربر دقیقا بداند چگونه به محتوایی که به دنبالش است برسد. بردکرامب یکی از راهکارهایی است که میتواند در این ماجرا بسیار به شما کمک کند. لینک صفحات دیگر را قرار دهید تا کاربر مدت زمان بیشتری در سایت شما بماند. اگر متن شما نامرتب و پراکنده باشد، این اصلا برای کاربر جذاب نخواهد بود. سعی کنید از پاراگرافهای طولانی صرف نظر کنید چون در رابطهی کاربری اهمیت دارد.
اصلاً نگران نباشید؛ ما در این مقاله از مجله پیام آوران پارسیان صفر تا صد مفهوم نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate را بررسی میکنیم تا بفهمید آیا بازدیدکنندگان با سایت شما تعامل دارند یا بعد از چند ثانیه به سرعت سایت را ترک میکنند. آیا محتوایی که در اختیار کاربر قرار می گیرد دقیقا همان چیزی است که در توضیحات کوتاه خود به آن اشاره کرده اید؟ پاسخ این سوال می تواند پیش زمینه مناسب درباره میزان bounce rate وب سایتتان را در اختیار شما قرار بدهد. موضوع اصلی این است که در کنار بررسی تمامی نکات بیان شده باید روی محتوایی که ارائه می دهید نیز دقت کافی را داشته باشید. محتوای جذابی که لینک سازی داخلی آن مناسب و به جا است، به طور قطع می تواند مخاطبین را متقاعد کند که در وب سایت شما گردش داشته باشد. برای این که بتوانید رفتار مخاطبان خود را بررسی کنید و ببینید که محتوای شما تا چه حد برای آنها مفید است، میتوانید از ابزارهای مربوط به هیت مپ استفاده کنید.
ثبت Schema Markup، سئوی خارجی و داخلی بر اساس انتیتی، تولید محتوای مرتبط و یونیک، استفاده از LSIها و معماری خوشهای محتواها میتواند به بهبود Entity بیانجامد. وقتی کاربر این موجودیت را در گوگل جستجو میکند، یک پنل دانش (Knowledge Panel) هم برای آن میبیند (البته این پنل فقط برای بعضی انتیتیهای خاص نمایش داده میشود). پنل دانش اطلاعات دقیق و خلاصهای را بهصورت خودکار در مورد موجودیتها (مانند نام، تاریخ تولد، شغل، جوایز و…) در SERP نمایش میدهد. هدف این پنل این است که کاربران اطلاعات یک انتیتی را به راحتترین و سریعترین شکل ببینند. یکی از دلایلی که کاربران به سرعت یک سایت را ترک می کنند مواجه شدن با خطاهایی مانند ارور 404 می باشد.
چراکه یکی از شگردهای گوگل برای شناخت انتیتیها، پیدا کردن کلمات مشابه یا هممعنی در محتوا است. برای مثال اگر کلمات «آب» و «رودخانه» را در محتوا بگنجانید، گوگل به سمت آب در طبیعت میرود و نه آب معدنی یا آشامیدنی. سئو در گذشته به انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار چندباره آن در قسمتهای محدودی از محتوا محدود میشد. اما در سئوی موجودیتمحور، باید به شیوههای مختلف، سرنخهایی را درباره موضوع محتوا به گوگل بدهید.آموزش Entity در سئو، شامل چندین تکنیک است که در ادامه آنها را میبینید. اگر متن مقاله شما زیاد است سعی کنید با پاراگراف بندی و استفاده بهینیه از تگ های H1 و H2 و … به مخاطب کمک کنید با سرعت بیشتری ساختار متن شما را درک کند.
فرض کنید وبسایتی دارید که کاربران از سراسر جهان به آن دسترسی دارند. استفاده از یک CDN مانند Cloudflare باعث میشود که کاربرانی از اروپا یا آسیا به سرعت بیشتری به محتوای شما دسترسی پیدا کنند، زیرا سرورها نزدیکتر به مکان جغرافیایی آنها هستند. فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین دارید و تصاویر محصولاتی که آپلود میکنید بسیار حجیم و با کیفیت اصلی هستند. بارگذاری چنین تصاویری زمان زیادی میبرد و این باعث میشود کاربران از سایت خارج شوند. به حداقل رساندن عناصر غیرضروری در وبسایت یک راه مؤثر برای بهبود تجربه کاربر است.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/