راه های افزایش عزت نفس

راه های افزایش عزت نفس

3 راهکار طلایی برای افزایش عزت نفس لو رفت!

هیچ چیز مهم‌تر از این نمیباشد که در زمینه ی خودمان چه احساساتی داریم و چگونه می‌اندیشیم. داشتن دیدی مثبت نسبت به خودمان و اینکه چه کسی هستیم و چه فعالیت میکنیم و اصولا دوست داشتن خودمان یکی از از مسائلی میباشد که امروزه درصورتیکه نگوییم نایاب، دوچندان کم‌یاب شده است. ولی برای همه‌ی ما زمان‌ها و موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اعتماد به نفس‌ خویش را از دست می‌دهیم و احساس لطف نسبت به خودمان نداریم. اما وقتی که عزت نفس پایین، به یک مسئله‌ی بلندمدت تبدیل می‌شود، می‌تواند اثرها مخربی بر سالم دیوانه و زندگی ما به جا بگذارد. البته بنا به گفته‌ی «ماریا رابینسون»، «هیچ کس نمی‌تواند به عقب برگردد و دوباره شروع کند، اما کلیه می‌توانند از این امروز شروع نمایند و انتها تازه‌ای رقم بزنند.» پس ما می‌توانیم اصلی ساخت تغییراتی در دیدگاه و ذهنیت‌ خودمان، به گونه‌ای کار نماییم که آثار منفیِ ناشی از عزت نفس پایین را تا حد ممکن کاهش دهیم. در همین متن کلیدی چندین طریق به جهت ارتقاء عزت نفس آشنا می‌شوید.عزت نفس، در حقیقت حیث ما راجع‌به خودمان است. وقتی که ما عزت نفس بالایی داریم، در امر خودمان و به طور کلی در امر زندگی احساس مثبتی داریم و قادریم حیاتی فراز و نشیب‌های زندگی خوبتر دست و پنجه قابل انعطاف کنیم. اما زمانی که عزت نفس پایینی داریم، خودمان و زندگی‌مان را به شکلی منفی‌تر و انتقادی‌تر می‌بینیم. هم‌چنین نسبت به حلِ چالش‌هایی که زندگی پیشِ روی‌مان قرار می‌دهد، احساس توانمندیِ کمتری می‌کنیم.

چه عواملی منجر زیر آمدن عزت نفس می‌شود؟

چه عواملی منجر زیر آمدن عزت نفس می‌شود؟

عزت نفس زیر اکثر زمان ها از کودکی شروع می‌شود. معلمان، دوستان، خواهرها و برادرها، والدین و حتی رسانه‌ها پیام‌های بسیاری به ما منتقل می‌کنند، هم مثبت و نیز منفی. ولی به دلایلی، پیامی که به ما القا می‌نماید که «تو به اندازه‌ی کافی عالی نیستی» ماندگارتر است. ممکن میباشد همین مورد قضیه را تجربه کرده باشید که برآورده نمودن انتظاراتِ دیگران از خودتان یا حتی انتظاراتِ خودتان از خودتان  دشوار است. استرس و رخدادهای مشقت بار زندگی، مانند بیماری‌های دشوار و شدید یا این که از دست دادن عزیزان، ممکن است اثری منفی بر عزت نفس‌ انسان داشته باشد. شخصیت هم ممکن در همین مورد قضیه نقش داشته باشد. بعضا افراد به منفی اندیشیدن تمایل بیشتری دارا‌هستند و بعضی دیگر معیارهایی بسیار بالا و نسبتاً دست‌نیافتی به جهت خودشان در لحاظ می‌گیرند.

حتما بخوانید:
مریخ نورد Zhurong Mars در چین اولین تصاویر را به عقب می فرستد

 عزت نفس پایین چه تاثیری بر روی ما دارد؟ 

 عزت نفس پایین چه تاثیری بر روی ما دارد؟             

 مشکلی که تفکرِ «من عالی نیستم» به وجود می‌آورد همین هست که اساسی چنین ذهنیتی، شروع به بروز رفتارهایی میکنیم که نشانگر صحت آن باشند. «کریس ویلیامز» (Chris Williams)، مدرس روان‌شناسیِ اجتماعی در دانشکده گِلَسگو (University of Glasgow)، می‌گوید: «عزت نفس پایین، اکثر وقت ها رفتارهای اشخاص را به گونه‌ای تغییر تحول می‌دهد که همین مورد قضیه را تایید می نماید که آن فرد توانایی انجام کارها را ندارد یا شخص چندان خوبی نیست.» اگر عزت نفس یا اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، ممکن می باشد از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی غربت کنید، از امتحان نمودن چیزهای جدید اجتناب نمایید و از مقابله اصلی مسائل چالش‌برانگیز بپرهیزید. پزشک ویلیامز می‌گوید: «اجتناب از چالش‌ها و موقعیت‌های دشوار، در کوتاه مدت، احساس امنیت دوچندان بیشتری به شما می‌دهد. ولی در بلندمدت، همین دوری‌گزینی می‌تواند به طور کامل به ضررتان کل شود، زیرا تردیدها و ترس‌های نهان‌تان را تقویت می‌کند. این فعالیت قانون بی‌فایده‌ای را به شما آموزش می‌دهد که فقط راه و روش انطباق اساسی مسائل، اجتناب از آن ها است.» زندگی نمودن حساس عزت نفس پایین به تندرست کم عقل شما زخم می زند و سبب ساز به ایراداتی مثل افسردگی و اضطراب می‌شود. حتی ممکن هست عادات زیان‌باری نظیر سیگار کشیدن یا اعتیاد به الکل پیدا نمایید و به تیتر راهی به جهت انطباق اصلی مسائل از آنان به کارگیری کنید.

چطور عزت نفس بالایی داشته باشیم؟

چطور عزت نفس بالایی داشته باشیم؟

 به جهت تقویت عزت نفس، می بایست باورهای منفی‌ای را که نسبت به خودتان دارید، شناسایی نمایید و آن ها را به معضل بکشید. پزشک معالج ویلیامز می‌گوید: «شما می بایست باورهای‌تان را تحلیل نمایید و مشاهده کنید که چطور آنها را کسب کرده‌اید و چرا به آن ها یقین دارید. آن‌گاه به طور فعال شروع کنید به جمع‌آوری و تایپ کردن شواهدی که آنان را نقض می‌کند.» شناسایی اندیشه‌های منفی‌ای را که درخصوص خودتان دارید، یاد بگیرید. به جهت مثال، ممکن میباشد به خودتان بگویید که به جهت التماس یک شغل جدید، «زیادی احمق» می‌باشید یا اینکه «هیچ کس به شما دارای نمی‌دهد». دکتر معالج ویلیامز توصیه می دهد که همین اذهان منفی را شناسایی کنید و آنها را روی یک تکه برگه یا یک محل کار خاطرات یادداشت نمایید و از خودتان بپرسید که سر و کله‌ی این ذهن ها منفی از چه وقتی پیدا شده است. سپس، آغاز به یادداشت نمودن شواهدی نمایید که همین باورهای منفی را به معضل می‌کشند. «من در حل جدول کلمه ها متقاطع مهارت زیادی دارم.» یا «خواهرم هفته‌ای یک توشه تلفن می زند تا با هم صحبت بزنیم.» همچنین سایر چیزهای مثبتی را که در زمینه‌ی خودتان می‌دانید، بنویسید. برای مثال «من آدم باملاحظه‌ای هستم» یا این که «آشپزی من خوب است» یا این که «دیگران به من اعتماد دارند». همچنین حرف‌های لطف را که دیگران درباره‌تان می‌زنند، نیز بنویسید. هدف‌تان همین باشد که دستِ ناچیز پنج آیتم در فهرست‌تان یادداشت نمایید و به طور منظم موارد دیگر را به آن اضافه کنید. آن‌گاه این فهرست را جایی قرار بدهید که بتوانید آن را ببینید. حساس این کار می‌توانید به یاد بیاورید که چقدر خوبید! دکتر ویلیامز می‌گوید: «این فعالیت به جهت همین است که به اشخاص امداد کند تا متوجه شوند که مانند هر کس دیگری، در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت هم دارند و همچنین اینکه آغاز به تشخیص همین نقاط قوت در خودشان کنند.» او می‌گوید: «ممکن است اعتماد به نفس ذیل شما در زمانه حال، به خاطر اتفاقاتی باشد که در زمانه کودکی و نوجوانی‌تان شکل داده‌اند. ولی در هر سنی که باشید می‌توانید پرورش نمایید و راه‌های جدیدی به جهت آشنایی خودتان پیدا کنید

حتما بخوانید:
چگونه یک دفتر خاطرات قدیمی شیوع آبله های دهه 1700 را روشن می کند

منبعmaryammobaraki.com